Tabara de aventura Viata 2009

sâmbătă, 29 august 2009

Escalada pe stanca, excursii, orientare cu busola, jocuri/program artistic la focul de tabara, cursuri de franghii joase/inalte... sunt doar cateva din activitatile pe care Fundatia Noi Orizonturi le propune de 10 ani, prin Programul Viata, tinerilor de toate varstele dornici sa-si depaseasca limitele.

Inca de anul trecut, cand am participat la Tabara Viata, am ramas placut impresionata atat de oamenii bine pregatiti, cat si de activitatile foarte bine gandite si puse la punct care au loc acolo pe toata perioada verii. Asta e motivul pentru care am revenit si atunci, dar si pe parcursul acestei veri, in Tabara.

Anul acesta am avut insa norocul de a ma afla printre liderii selectati, asa ca pe toata perioada lunii iulie am invatat multe lucruri despre leadership, despre ce inseamna sa traiesti printre oameni foarte diferiti pe care trebuie sa-i aduci la un numitor comun, despre ce inseamna o echipa si -intr-o mai mica masura- despre ce inseamna viata reala si cum putem aplica aceste cunostinte acumulate, in viata. Am trait aici tot felul de stari, de la multumire de sine, la frustrare, de la incredere la dezamagire si am simtit la fel de mult efectele unui esec ca si cele ale unei reusite. Timp de cinci saptamani am trait alaturi de alti cativa tineri lideri din Romania si nu numai, momente extraordinare.. (Alaturi de liderii romani, au participat ca lideri Viata, voluntari din Armenia, Olanda, Portugalia si Turcia, veniti aici prin intermediul Serviciului European de Voluntariat)

Prima saptamana a fost dedicata exclusiv pregatirii noastre.. Am facut multe din elementele de la fiecare categorie, am participat la cursuri de prim ajutor premedical, am invatat sa asiguram si am format echipa liderilor Viata 2009 care urma sa se consolideze pe parcursul urmatoarelor saptamani petrecute impreuna...

Dupa saptamana de antrenament pentru lideri, a urmat programul de tabara. Saptamanal 5-6 grupe de cate 10-15 tineri au participat la tabara de aventura, fiecare grupa fiind coordonata de 3-4 lideri Viata. Mi s-a intamplat sa vad cum o astfel de metoda de educatie non-formala (educatia prin aventura) poate schimba in doar o saptamana conceptii preconcepute si chiar atitudini fata de ceilalti si fata de mediul inconjurator. Am vazut cum copii foarte retrasi, (care in primele zile nu vioau sa ia parte la nici una din activitatile ce implicau munca in echipa) s-au schimbat aproape radical pana la sfarsitul saptamanii petrecute in tabara din Straja.

In prima saptamana a taberei, cea de acomodare, am avut o grupa foarte faina : "Cei 300" (continuarea era ".. de spartani", pentru ca aproape toti tineau cu Dinamo (?!), dar am renuntat la ea din motive lesne de inteles :) . De comun acord si intr-un mod democratic, bineinteles !:)) ). A fost o grupa de care imi amintesc cu drag nu numai pentru ca a fost prima grupa la care am fost printre lideri, ci si pentru ca am avut foarte multe de invatat de la fiecare dintre ei.

Ilie Popescu, directorul taberei, explica participantilor politica de zero accidente a Programului Viata

Trei dintre grupele primei saptamani, pe Varful Negrele .




Vinerea plecau grupele de participanti, iar duminica veneau urmatoarele grupe (alaturi de care o luam de la inceput) ... asa ca in week-enduri aveam in general un program mai lejer. In acest timp, liderii veniti "de departe" stateau la cabana Fundatiei Noi Orizonturi (FNO) din Straja. A fost o experienta interesanta, avand in vedere ca fiecare avea indatoriri bine delmitate. Trebuia sa avem grija de cabana, sa facem de mancare sa ducem gunoiul :)) ... Cateodata coboram in Lupeni, un orasel in care fredonam de fiecare data in gand melodii ale Tatianei... M-am simtit mai responsabila si am capatat mult mai multa incredere in mine, in urma perioadei petrecute in tabara.

In a doua saptamana, am avut parte de participanti care n-au vorbit prea mult, dar s-au inteles din priviri .
A treia etapa a cazaturii de incredere


High Mwohac


Spider Web, unul dintre elementele de team building la joasa inaltime . Cei de la Alpha Team au gasit repede o strategie pentru ca toti sa treaca de partea cealalta a "panzei", folosind fiecare cate un singur orificiu :)

Cursul de escalada pe stanca


Alpha Team

Escalada ...


Jocuri de grup mare la focul de tabara


Saritura de pe platforme..


Drumul din aproape fiecare zi, spre camp..


Saptamana a treia a fost o mare provocare pentru mine, deoarece am avut o grupa de copii micuti (7-9 ani), foarte sinceri si energici, care vedeau altfel lucrurile. Bineinteles ca in urma acestei saptamani am ramas cu cele mai multe lucruri invatate. Atunci am hotarat ca oricat de mult mi-ar placea copiii, nu voi deveni niciodata educatoare .. Cateva fotografii din grupa copiilor energici cu un nume pe masura (Power Rangers):

Program artistic la focul de tabara ..

Bogdan, un nazdravan simpatic, escaladand stanca :)


"a-tzum-tzi-tza-tza.. :))"
Cantece la folk de tabara ...
Un joculet care presupune lucrul in echipa, firul electric :)

Andra ii invata pe copii sa nordeze o harta si sa se orienteze cu busola :)


Power Rangers-ii pun in practica ce au invatat:)

Centipetul


Incurajarile colegilor de echipa- esentiale pentru reusita fiecaruia


Bratarile Viata , unul dintre cele mai importante elemente ale taberei, pentru ca prin intermediul lor, participantii se angajeaza sa respecte valorile pe care programul Viata le propune si pe care ei le-au descoperit venind aici.

Cea de-a patra saptamana, si ultima pe care eu am petrecut-o acolo (tabara se desfasoara pe parculsul intregii veri), a fost saptamana pe care cred ca am trait-o cel mai intens, incercand sa fac fiecare lucru ca pentru ultima oara .. :)

Schitul din Straja - un loc deosebit in care mergeam in fiecare saptamana (pentru ca programul asta, pune mare accent si pe latura noastra spirituala, indiferent de confesiune) alaturi de participanti si discutam liber pe diferite teme legate de religie in viata noastra .

Zotorubi Shaybe - grupa din cea de-a patra saptamana... neobisnuit de bine s-au inteles si au lucrat impreuna, astfel incat rolul nostru a fost mult mai redus in formarea lor ca echipa. Asa grupe sa tot ai :)
Cativa dintre liderii Viata 2009 din primele saptamani, dupa ce au primit "bratarile de lider" si tricourile Viata.

Fotografii din primele patru saptamani ale programului de anul acesta (cu grupele pentru care am fost si eu lider), gasiti aici. Multumesc tuturor celor din Programul Viata de la care am avut ceva de invatat (participanti, lideri, insotitori, staff), care "s-au implicat pentru a deveni persoane mai bune ".

Desigur ca sunt mult mai multe lucruri de spus despre Tabara din Straja si despre lucrurile extraordinare care se intampla in fiecare vara de 10 ani aici, asa ca cine vrea sa se documenteze mai mult in acest sens, poate accesa pagina web www.tabara-viata.ro .

6 comentarii:

Alina spunea...

Foarte frumos postul. Mi-ai facut sa-mi remomorez multe amintiri de acum 2 si 3 ani cand am fost si eu lider in tabara. Desi nu cred ca ne-am cunoscut, cred ca ai fost un lider grozav. Imi urez mult succes in tot ce faci.

Alina

cnc1.prin.obiectiv spunea...

Ma bucur, Alina !
Iti multumesc pentru incurajari, si poate cine stie, ne intalnim prin tabara :)
Distractie placuta in Franta si bafta si tie in tot ce faci !

marya spunea...

foarte frumos in tabara viata...in anul 2009 am avut si eu marea placere sa particip si chiar avand-o pe teona ca lider ...pot spune ca e o persoana minunata si as vrea sa mai pastrez legatura cu ea cumva daca se poate.....frumoase amintiri.

Teona Goreci spunea...

Buna, Maria ! mersi pentru comentariu.. imi e tare dor de tabara .. :)
lasa-mi, te rog un comentariu cu adresa ta de e-mail (nu-l voi publica, insa voi putea sa te contactez astfel)
Te imbratisez!

Anonim spunea...

A fost foarte frumos.O sa-mi amintesc mereu vara lui 2009.Cea mai frumoasa tabara:x.Felicitari pentru site.Si merci ca ai postat pozele.
Pa Pa.

Teona Goreci spunea...

Cu mare drag ! Ma bucur daca e asa !